سیوجان شنبه 26 مهر 1393برچسب:, :: 8:29 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
احسن بودن واحسن خواهی وَاتَّبِعُواْ أَحْسَنَ مَآ أُنزِلَ إِلَیْكُم مِّن رَّبِّكُم مِّن قَبْلِ أَن یَأْتِیَكُمُ الْعَذَابُ بَغْتَةً وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ(سوره زمر آیه 55)
تمام كارهاى خداوند به احسن وجه و بهترین شیوه انجام شده است: دو شنبه 11 آذر 1392برچسب:, :: 21:54 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
رُوِیَ عَن عَلِیِّ ابنِ مُوسی الِّرضا عَلَیهِما السَّلامُ قالَ: «یاعَلیُّ! اَحسِنوُا جِوارَ النِّعَمِ فَاِنَّها وَحشِیَّةٌ وَ مَا نَأَت عَن قَومٍ فَعَادَت اِلَیهِم»
ترجمه حدیث
علی بن شعیب میگوید: بر ابیالحسن الرضا علیهالسلام وارد شدم، حضرت به من فرمودند: «ای علی! مصاحبت نسبت به نعمتها را نیکو بدارید، چون نعمتها وحشی هستند و فرار میکنند و این طور نیست که هر نعمتی اگر از دست قومی رفت، به سوی آنان برگردد».
شرح حدیث
انسان قدر نعمتهای الهی را بداند، زیرا همیشه در دست او نیست، بلکه مانند حیوانات وحشی یک مرتبه فرار کرده و از دست او میرود. معلوم نیست که اگر نعمتها از دست انسان فرار کرد، دوباره آن را به چنگ میآورد یا نه؟ اگر هم بتواند به چنگ آورد، با زحمت و مشقّت فراوان است.
حالا صحبت در این است که انسان برای باقی ماندن نعمتهای الهی در دست خودش و چگونگی افزایش نعمتها یعنی بقا و ازدیاد نعمتهای الهی چه بکند؟ هر دو آنها ریشه در یک چیز دارد و آن هم شکر نعمت است.
حضرت امام رضا علیهالسلام فرمودند: نیکو بشمارید، چگونه؟ شکر نعمت را به جا آورید و الّا آن نعمتها از دست فرار میکند، پس تو قابل نبودی که این نعمتها را به تو بدهیم، زیرا بقا و ازدیاد نعمت، بستگی به شکر دارد.
انواع شُکر
شُکر هم برسه قسم است: قلبی، لفظی و عملی. قلبی: یعنی بفهمی خدا به تو نعمت را داده است. لفظی: ستایش و حمد الهی را به جا آوری و عملی، در راه رضای خداوند مصرف کنی نه در راه حرام، یعنی از علم و مال و مقام و… به حدّ توان و استطاعت خود در راه خدمت به بندگان خداوند استفاده کنیم، خداوند در قرآن میفرماید: «لَئِن شَکَرتُم لَأزیِدَنَّکُم وَ لَئِن کَفَرتُم إنَّ عَذَابِی لَشَدیِدُ» اگر شکر کنید، برنعمتهای شما میافزایم و اگر کفران کنید به عذاب شدید گرفتارتان میکنم.
یک شنبه 26 آبان 1392برچسب:, :: 12:51 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
چرا صالحان، گرفتار مشكلات هستند و مجرمان و گنهكاران، در رفاه به سر مىبرند؟ از آنجا كه خداوند اولیاى خود را دوست دارد، لذا اگر خلافى كنند، فوراً آنان را با قهر خود مىگیرد تا متذكّر شوند، چنانكه خداوند در قرآن مىفرماید: اگر پیامبر سخنى را كه ما نگفتهایم به ما نسبت دهد، با قدرت او را به قهر خود مىگیریم: « وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِيلِ ادامه مطلب ... شنبه 25 آبان 1392برچسب:, :: 22:16 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
اَم لِلْإِنسَانِ مَا تَمَنَّى * فَلِلَّهِ الْأَخِرَةُ وَالْأُوْلَى * وَكَم مِّن مَّلَكٍ فِى السَّمَوَاتِ لَا تُغْنِى شَفَاعَتُهُمْ شَیْئاً إِلَّا مِن بَعْدِ أَن یَأْذَنَ اللَّهُ لِمَن یَشَآءُ وَیَرْضَى (سوره نجم آیات 24-26)
نگاهى به مبحث آرزو با توجه به آیات و روایات: ادامه مطلب ... شنبه 25 آبان 1392برچسب:, :: 22:13 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
على (علیه السلام ) مى فرماید: روزى از پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم پرسیدم : یا رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم حیوانات مسخ شده کدامند؟ حضرت فرمود: آنها سیزده حیوان هستند:فیل ، خرس ، خوک ، میمون ، مارماهى ، سوسمار، شب پره (یا پرستو)، کرم سیاه ، آبى عقرب ، عنکبوت ، خرگوش ، سهیل و زهره (نام دو حیوان دریایى است )
سه شنبه 21 آبان 1392برچسب:, :: 7:37 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً يَرْجُونَ تِجَارَةً لَّن تَبُورَ(سوره فاطر آیه 29) تجارت با خداوند داراى امتیازات و بركاتى است: پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, :: 21:25 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
ياد خدا به هنگام بلا و گرفتارى(ذيل آيه 156 سوره بقره)
مصيبتهايى كه از طرف اوست، تصرف مالك حقيقى و خداوند در مملوك خود است. اگر انسان بداند كه خداوند حكيم و رحيم است و او نيز بندهاى بوده كه قبلاً هيچ نبوده؛ «لم يك شيئاً»( مريم، 67) و حتّى بعد از مراحلى هم چيز قابل ذكرى نبوده است؛ «لم يكن شيئاً مذكورا»( انسان، 1) خواهد پذيرفت كه من بايد در اختيار او باشم. او مرا از جماد به نبات، و از نبات به حيوان و از مرتبهى حيوانيّت به انسانيّت سوق داده و اين حوادث را براى رشد و ارتقاى من قرار داده است. همانگونه كه ما دانهى گندم را زير فشار، آرد مىكنيم و بعد نيز در آتش تنور، تبديل به نان مىكنيم تا مراحل وجودى او را بالا بريم. شنبه 27 مهر 1392برچسب:, :: 21:54 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
تعریف لغوی تهمت بهتان و تهمت عبارتست از اینکه انسان در حق غیر به چیزی که راضی نیست دروغ بگوید به عبارت دیگر چیزی را به دروغ به دیگری نسبت دهد و شخصی که مرتکب گناه و عمل زشتی نشده به انجام آن متهم کند و یا عیب و نقصی را که در او نیست به او بچسباند و فرقی نیست که این نسبت دروغ در حضور او باشد یا در غیاب. بدترین نوع دروغ در حقیقت بهتان بدترین نوع دروغ است و چنانچه اتهام شخص در غیاب وی باشد غیبت هم بشمار میآید و انسان در واقع مرتکب دو گناه شده است یکی دورغ و دیگری غیبت و بزرگترین ظلم در حق برادر مؤمن آنست که او را متهم به ارتکاب گناهی کنی که هرگز آنرا انجام نداده است. بهتان باصطلاح همین برچسب زدن به این و آن است که متاسفانه همواره در جوامع بشری مطرح بوده و امروزه نیز بزرگترین ابزار دشمنان و مخالفان است. آثار سوء اجتماعی تهمت ادامه مطلب ... جمعه 26 مهر 1392برچسب:, :: 22:22 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
1. «كلوا و اشربوا و لاتسرفوا»( اعراف، 31) بخوريد و بياشاميد، ولى اسراف نكنيد. ادامه مطلب ... چهار شنبه 17 مهر 1392برچسب:, :: 13:21 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
آثار ایمان و عمل صالح 1-رسیدن به حیات طیب:
2 - پوشاندن لغزشها و اصلاح كارها: «والذین آمنوا و عملوا الصالحات و آمنوا بما نزّل على محمد و هو الحق من ربهم كفّر عنهم سیّئاتهم و اصلح بالهم» 3 - مشمول رحمت الهى شدن: 4 - محبوبیت در جان مردم: ادامه مطلب ... دو شنبه 8 مهر 1392برچسب:, :: 22:9 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
شرایط امر به معروف ونهی از منکر امر به واجب، واجب است و امر به مستحب، مستحب است و نهی از حرام، واجب؛ ولی این وجوب و استحباب مخصوص گروه خاصّی است و آن طور که غزّالی تصوّر کرده، شامل یکایک مردم نمی شود بلکه با چهار شرط بر فرد ثابت می گردد: 1- علم به واجب یا مستحب و یا حرام بودن امور؛ یعنی شناخت معروف یا منکر به دور از شبهه، بنابراین در امور متشابه امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست. 2- احتمال تأثیر، بنابراین اگر بداند یا احتمال قوی بدهد که اقدامش تأثیر ندارد، واجب و مستحب نیست چون بی فایده است. 3- شخص مخاطب امر به معروف و نهی از منکر بر ادامه عمل خود اصرار داشته باشد. اما اگر نشانه ای باشد که آن کار را ترک کرده است، تکلیف ساقط می شود. چون دیگر امر به معروف و نهی از منکر بیهوده است. ادامه مطلب ... پنج شنبه 4 مهر 1392برچسب:, :: 13:45 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
و اما تارکين نماز را مي توان به چهار دسته تقسيم کرد: .1 ترک نماز از روي انکار: يعني نماز را که يکي از ضروريات دين است، واجب ندانسته و خود را موظف و مکلف به انجام آن نمي داند، چنين شخصي کافر است. 2.ترک نماز از روي سهل انگاري و بي اعتنايي: اين قبيل افراد با ترک نماز، مرتکب گناه کبيره شده و فاسق مي گردند. 3.ترک نماز در بعضي اوقات: اين اشخاص در اثر ضعف ايمان و بي توجهي به آخرت، گاهي نماز خوانده و گاهي ترک مي کنند و يا اين که نماز را در وقتش بجا نمي آورند، اينان هرچند مانند دو قسم ديگر نيستند، لکن از روايات اين گونه استفاده مي شود که از ضايع کنندگان نمازند. چنانکه اميرالمؤمنين علي(ع) مي فرمايد: «هيچ عملي به پيشگاه خداوند محبوب تر از نماز نيست، پس چيزي از امور دنيا، شما را از خواندن نماز اول وقت باز ندارد، زيرا خداوند تعالي مذمّت نموده قومي را و فرموده: واي بر آن نمازگزاراني که از نمازشان غفلت کنند و در انجام آن در اول وقت مسامحه ورزند و عمداً تأخير اندازند»(وسائل الشيعه، جلد3، صفحه ي82 ) 4. ترک واجبي از واجبات نماز: يعني نماز مي خواند، اما نه آن نمازي که از او خواسته اند، بلکه نمازي که در لباس يا مکان غصبي خوانده شده و يا قرائت و اذکار واجبي را غلط مي خواند. از ظاهر روايات چنين احتمال مي رود که اين قبيل افراد نيز از ضايع کنندگان نماز به شمار مي روند. رسول خدا(ص) فرمود: «دزدترين دزدها کسي است که از نمازش بدزدد، گفته شد: يا رسول الله، چگونه از نمازش مي دزدد؟ فرمود: رکوع و سجود آن را تمام انجام نمي دهد»( مستدرک الوسائل، جلد1، صفحه ی172 (. طبق آنچه گفته شد، نماز نشانه ي مليّت اسلام است، اگر کسي عمداً آن را ترک کند از دايره ي اسلام خارج شده و قطعاً به آتش دوزخ الهي گرفتار خواهد آمد.
دو شنبه 1 مهر 1392برچسب:, :: 22:22 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
سيماى پذيرفتگان ولايت خدا آنكه ولايت خدا را پذيرفت: شنبه 30 شهريور 1392برچسب:, :: 22:0 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
پیام های درد ناک پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله مىفرمايد: هنگامى كه افراد كافر و دشمن خدا مىميرند و به سوى گورستان روانه مىشوند، به اطرافيان خود پيامها ونداهايى را مىدهند. (پيامهايى كه گوش ملكوتى براى شنيدنش لازم است و امثال ما كه نمىتوانيم بشنويم، بايد پاى سخن پيامبر واهلبيت اوعليهم السلام بنشينيم تا براى ما بيان نمايند). آن شخص كافر به اطرافيان خود مىگويد: من از شيطان گول خوردم، اودر قالب خيرخواهى وجلوهگرى مرا گمراه كرد. من از دنيا گول خوردم، به او دل بستم و اطمينان كردم و از خدا غافل شدم. من از آدمهاى دوستنما گول خوردم، آنان مرا رها و خوار كردند. من از فرزندانم گولخوردم كه براى خوشى آنان دين ودنيايم را تباه كردم. من از ثروتم گول خوردم و در حق خدا و مردم بخل نموده و انفاق نكردم. و اكنون من از مدّت طولانى قبر رنج مىبرم و نالهها دارم... . قبر، خانه تنگ، تاريك و وحشتناك است... . و در پايان مىگويد: «واحَسرَتاه عَلى ما فَرَّطْتُ فِى جَنْبِ اللّه...» اى واى بر من! حسرت بر من، بخاطر آن سهلانگارىهايى كه در راه خدا كردهام...(278) در حديث ديگرى از پيامبر اسلامصلى الله عليه وآله چنين مىخوانيم: سوگند به آن قدرتى كه جان محمّد در دست اوست! اگر مردم جايگاه مردگان را مشاهده مىكردند و گفتارشان را مىشنيدند، او را رها كرده و به حال خودشان اشكها مىريختند. زيرا روح آن مرده از بالاى جنازهاش فرياد مىزند و مىگويد: اى اهل و فرزندانم! دنيا شما را بازى ندهد، همان گونه كه مرا بازى داد، تمام اموالى كه در طول زندگى از حلال و حرام جمع كردم، براى ديگران گذاردم كه لذّتش براى ديگران و عقاب و مسئوليّتش براى من است. پس از آنچه بر سر من آمده بترسيد و عبرت بگيريد.(279) 278) بحار، ج6، ص258. جمعه 29 شهريور 1392برچسب:, :: 21:56 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
اهرمهاى بازدارندهى گناه همان گونه كه ترمز در اتومبيل لازم است تا آن را از سقوط در پرتگاهها و خطرات كنترل كند، غرائز و خواستههاى انسان نيز، نياز به كنترل دارد. ادامه مطلب ... پنج شنبه 28 شهريور 1392برچسب:, :: 15:44 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
روش برخورد با مخالفان
مخالفان به چند دسته تقسيم مىشوند كه بايد با هر كدام به نحوى عمل كرد:
چهار شنبه 27 شهريور 1392برچسب:, :: 23:21 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
حساب و جزاى كارهاى انجام نشده در فرهنگ اسلام براى انسان دوگونه حساب و جزا ثبت مى شود: ادامه مطلب ... چهار شنبه 27 شهريور 1392برچسب:, :: 1:5 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
توبه در قرآن(ذيل آيه 60 سوره مريم)
1. معمولاً قرآن كريم بدنبال آيات عذاب، جملهى «الاّالّذين تابوا» يا جملهى «الاّ من تاب» را آورده تا بگويد: راه اصلاح، هرگز بر كسى بسته نيست.
سه شنبه 26 شهريور 1392برچسب:, :: 1:21 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
صفات مومن ادامه مطلب ... دو شنبه 25 شهريور 1392برچسب:, :: 1:28 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
إِنَّ رَجُلاً أَتى سَيِّدَنا رَسولَ اللّه صلى الله عليه و آله فَقالَ: يا رَسولَ اللّه عَلِّمنى خُلقا يَجمَعُ لى خَيرَ الدُّنيا وَالخِرَةِ فَقالَ صلى الله عليه و آله : لاتَكذِب؛ مردى به رسول خدا صلى الله عليه و آله عرض كرد: به من اخلاقى بياموزيد كه خير دنيا و آخرت در آن جمع باشد، حضرت فرمودند: دروغ نگو. (بحارالأنوار، ج72، ص262، ح43) اخلاق امام على عليه السلام: لَيسَ الكَذِبُ مِن خَلائِقِ الإِسلامِ؛ دروغگويى از اخلاق اسلام نيست. (غررالحكم، ج5، ص74، ص7460) ترجیح صداقت بر امام على عليه السلام: علامة اَلايمانُ أَن تُؤثِرَ الصِّدقَ حَيثُ يَضُرُّكَ عَلَى الكَذِبِ حَيثُ يَنفَعُكَ؛ . نشانه) ايمان، اين است كه راستگويى را هر چند به زيان تو باشد بر دروغگويى، گرچه به سود تو باشد، ترجيح دهى. (نهج البلاغه، حكمت 458) ادامه مطلب ... شنبه 23 شهريور 1392برچسب:, :: 23:5 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
معيارهاى انتخاب و گزينش(ذيل آيه 55 سوره يوسف)
در انتخاب و گزينش افراد، به معيارهاى قرآنى توجّه كنيم. علاوه بر «حفيظ و عليم» بودن، معيارهاى ديگرى در قرآن ذكر شده است، از آن جمله:
جمعه 22 شهريور 1392برچسب:, :: 22:26 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
آيا نماز ابوبكر به جاي پيامبر دليل بر خلافت اوست؟ علماي اهل سنت وقتي ديدهاند که دست شان از دليل و نص خالي است، به قضيه نماز خواندن ابوبکر در زمان بيماري رسول خدا صلي الله عليه وآله استناد کردهاند و ميگويند که اگر او شايستگي خلافت دنيوي را نداشت، رسول خدا صلي الله عليه وآله او را به امامت نماز که امامت اخروي است نميگماشت؛ در حالي که طبق روايت صحيح بخاري هنگامي که رسول خدا صلي الله عليه وآله فهميد که ابوبکر به مسجد رفته تا امامت جماعت را به عهده گرفته است، براي اين که براي او طرفدارانش دستاويزي براي آينده نشود، به مسجد رفت و ابوبکر را کنار زد و ابوبکر کناري ايستاد و تنها مکبر بود و با صداي بلند تکبير ميگفت: وَأَبُو بَكْر يُسْمِعُ النَّاسَ التَّكْبِيرَ. صحيح البخاري ج 1 ص 174 ح 712. ابوبكر صداى تكبير را به مردم مى رساند. همچنين در کتابهاي اهل سنت آمده است که تعدادي از صحابه در زمان رسول خدا صلي الله عليه وآله به دستور آن حضرت امام جماعت بودهاند. ابي داود در سنن خود مينويسد: اسْتَخْلَفَ ابْنَ أُمِّ مَكْتُومٍ يَؤُمُّ النَّاسَ وَهُوَ أَعْمَى. سنن أبي داود ج 1 ص 143 ح 595. پيامبر صلّي الله عليه وآله وسلّم ابن امّ مكتوم را كه شخصي نابينا بود به امامت مردم در نماز برگزيدند. حتي علماي اهل سنت تصريح کردهاند که خود رسول خدا صلي الله عليه وآله پشت سر عبد الرحمن بن عوف نماز خوانده است: النبي (ص) صَلَّى خَلْفَ عبد الرحمن بن عَوْفٍ. مصنف ابن أبي شيبة ج 2 ص 119 ح 7170. رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلّم پشت سر عبدالرحمن بن عوف نماز خواند. پس اگر نماز گذاردن کسي به جاي پيامبر (ص) دليل بر خلافت اوست، چرا عبد الله بن ام مکتوم و يا عبد الرحمن بن عوف جانشين پيامبر (ص) نشدند؟ از اين گذشته، علماي اهل سنت نقل کردهاند که رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمود: من أصل الدين الصلاة خلف كل بر وفاجر. سنن الدارقطني ج 2 ص 44 ح 1747. جواز نماز خواندن پشت سر هر نيک و بدکاري، از اصل دين است. پنج شنبه 21 شهريور 1392برچسب:, :: 15:14 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
سيماى پذيرفتگان ولايت خدا
آنكه ولايت خدا را پذيرفت: ادامه مطلب ... چهار شنبه 20 شهريور 1392برچسب:, :: 14:44 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
رسول اکرم فرمودند :ای فاطمه،اگر کسی از مردان و زنان نماز را سبک بشمارد به پانزده بلا در دنیا و آخرت گرفتار میگردد. 6 بلا در دنیا،۳ بلا هنگام مردن، ۳ بلا در قبرش و ۳ بلا در قیامت هنگامی که از قبر خارج میگردد. اما آن شش بلایی که در دنیا گرفتار میشود: ۱- خداوند برکت را از عمرش برمیدارد. 2-خداوند برکت را از رزقش برمیدارد ۳-خداوند نورانیت سیمای صالحین را از صورتش میگیرد. 4-هر عمل نیکی انجام دهد اجری نمیبرد ۵- دعایش مستجاب نشده و به آسمان بالا نمیرود 6- برای او بهره ای از دعای صالحین نیست اما آن سه بلایی که دم مرگ دامنگیرش میشود: 1-با ذلت و خواری می میرد. ۲- گرسنه می میرد. ادامه مطلب ... چهار شنبه 20 شهريور 1392برچسب:, :: 14:40 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
آيا مي دانيد انسانها در روز قيامت به چه صورتهايي محشور ميشوند؟رسول خدا(ص) فرمودند: همه مردم (غير اهل تقوا) در روز قيامت،برهنه محشور ميشوند و خداي تعالي ده گروه از امت من را در روز قيامت از صفوف مسلمانان جدا مي کند و قيافه هايشان را تغيير مي دهند. اين ده گروه عبارتند از:
1- سخن چينان (که به شکل ميمون در مي آيند.)
سه شنبه 12 شهريور 1392برچسب:, :: 23:11 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
در خطبه دوازدهم نهجالبلاغه امام علی(علیه السلام) مهمترین پیوند در میان مؤمنان را پیوند مکتب میشمرد که از هر پیوند دیگری (نژاد، زبان، منافع اجتماعی، ایدههای حزبی و مانند آن) برتر و والاترست و شعاع این پیوند الهی تمام زمانها و مکانها را فرا میگیرد و همه انسانهای گذشته و امروز و آینده را در یک مجموعه الهی و روحانی گردآوری میکند. در قرآن مجید در داستان قوم «ثمود» میفرماید: «فَکَذَّبُوهُ فَعَقَرُوها فَدَمْدَمَ عَلَیْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوّیها»; (پس آنها پیامبرشان (صالح) را تکذیب کردند و ناقه ای را که معجزه الهی بود پی نمودند و به هلاکت رساندند، پروردگارشان نیز آنها و سرزمینشان را به خاطر گناهانشان در هم کوبید و با خاک یکسان کرد. دو شنبه 11 شهريور 1392برچسب:, :: 1:26 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
امام صادق علیه السلام دلم هواى بقیع دارد و غم صادق عزا گرفته دل من ز ماتم صادق سلام من به مدینه به غربت صادق سلام من به مدینه به آستان بقیع سلام من به بقیع و کبوتران بقیع
ز بسکه کینه و غربت به هم موافق شد هدف به تیر جسارت امام صادق شد همانکه فاطمه را بین کوچه زد گویا ز کینه قاتل این پیرمرد عاشق شد
براى فاطمه از بى کسى سخن مىگفت براى مادرش از غربت وطن مىگفت بخاک حجرهاش از سوز سینه مىغلطید پسر به مادر خود از کتک زدن مىگفت
فضاى شهر مدینه بیاد او تار است هنوز سینه آن پیر عشق خونبار است هنور مىکشد او را عدو به دنبالش هنوز هم ز عدویش دلش به آزار است هنوز تلخى کامش به حسرت شهدى است هنوز چشم دلش به رسیدن مهدى است شنبه 9 شهريور 1392برچسب:, :: 14:6 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
شنبه 9 شهريور 1392برچسب:, :: 13:58 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
پاداش در دنیا همان گونه كه كيفر و عذاب واقعى در قيامت است، همچنين پاداش اصلى و كامل در قيامت است، چون دنيا براى پاداش نيكوكاران نيز كوچك است، ولى منافاتى با پاداش و ثواب در دنيا ندارد. در اينجا نيز نمونههايى از آن را نقل مىكنيم: * در سوره آلعمران بعد از بيان شهامت و استقامت رزمندگانى كه هوادار انبيا بودند مىفرمايد: «فَأتاهُم اللَّهُ ثَوابَ الدّنيا و حُسْنَ ثَوابِ الآخِرة»(46) خداوند به آنان هم ثواب دنيا و فتح و پيروزى مرحمت فرمود و هم پاداش نيك آخرت را. * در باره حضرت ابراهيمعليه السلام نيز چنين مىخوانيم: «وَ آتَيناهُ فِى الدّنيا حَسَنة» ما در دنيا به ابراهيم نيكى عطا كرديم. * درباره پيامبران بزرگوار و طرفدارانشان مىخوانيم: «اِنّا لَنَنصُرُ رسُلَنا والّذين آمنوا فِى الحَيوةِ الدّنيا»(47) ماپيامبران خويش و كسانى را كه ايمان آوردهاند در همين دنيا يارى مىدهيم. همانطور كه گفتيم در دنيا امكان و ظرفيّت پاداش نيست و اگر در آياتى سخن از پاداش يا كيفر در دنيا مىشود تنها گوشه و نمونهاى از پاداش و كيفر است، ولى اصل جزا و پاداش در قيامت است. 46) سوره آلعمران، آيه 148.
پنج شنبه 7 شهريور 1392برچسب:, :: 9:44 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
روش برخورد با مخالفان
مخالفان به چند دسته تقسيم مىشوند كه بايد با هر كدام به نحوى عمل كرد:
1211) ذيل آيه 34 سوره فصّلت. پنج شنبه 31 مرداد 1392برچسب:, :: 13:58 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
صراط مستقيم
راه مستقيم مراتب و مراحلى دارد. حتّى كسانى كه در راه حقّ هستند، مانند اولياى خداوند، لازم است براى ماندن در راه و زيادشدن نورِ هدايت، دعا كنند. «والّذين اهتدوا زادَهم هُدى»
كسى كه مىگويد: «الحمدللَّه ربّ العالمين الرّحمن الرّحيم...» مراحلى از هدايت را پشت سر گذارده است، بنابراين درخواست او، هدايت به مرحله بالاترى است.
راه مستقيم، همان راه ميانه و وسط است كه حضرت علىعليه السلام مىفرمايد: «اليمين و الشمال مضلّة و الطريق الوسطى هىالجادّة»( بحار، ج 87، ص3) انحراف به چپ و راست گمراهى و راه وسط، جادهى هدايت است.
راه مستقيم يعنى ميانهروى واعتدال واحتراز از هر نوع افراط وتفريط، چه در عقيده و چه در عمل. يكى در عقايد از راه خارج مىشود وديگرى در عمل و اخلاق. يكى همه كارها را به خدا نسبت مىدهد، گويا انسان هيچ نقشى در سرنوشت خويش ندارد. و ديگرى خود را همه كاره و فعّالمايشاء دانسته و دست خدا را بسته مىداند. يكى رهبران آسمانى را همچون مردمان عادى و گاهى ساحر و مجنون معرّفى مىكند و ديگرى آن بزرگواران را در حدّ خدا مىپندارد. يكى زيارت امامان معصوم و شهدا را بدعت مىداند و ديگرى حتّى به درخت و ديوار، متوسل شده و ريسمان مىبندد. يكى اقتصاد را زير بنا مىداند و ديگرى، دنيا و امورات آن را ناديده مىانگارد.
در عمل نيز يكى غيرت نابجا دارد و ديگرى همسرش را بى حجاب به كوچه و بازار مىفرستد. يكى بخل مىورزد و ديگرى بىحساب سخاوت به خرج مىدهد. يكى از خلق جدا مىشود و ديگرى حقّ را فداى خلق مىكند.
اينگونه رفتار وكردارها، انحراف از مسير مستقيم هدايت است. خداوند دين پا برجا واستوار خود را، راه مستقيم معرّفى مىكند. «قل انّنى هَدانى ربّى الى صراط مستقيم»( انعام، 161) در روايات آمده است كه امامان معصومعليهم السلام مىفرمودند: راه مستقيم، ما هستيم.( تفسير نورالثقلين، ج1 ص20) يعنى نمونهى عينى و عملى راه مستقيم و اسوه و الگو براى قدم برداشتن در راه، رهبران آسمانى هستند. آنها در دستورات خود دربارهى تمام مسائل زندگى از قبيل كار، تفريح، تحصيل، تغذيه، انفاق، انتقاد، قهر، صلح و علاقه به فرزند و ... ، نظر داده و ما را به اعتدال و ميانهروى سفارش كردهاند. (در اين باره مىتوان به كتاب اصول كافى، باب الاقتصاد فى العبادات مراجعه نمود.) جالب آنكه ابليس در همين صراطِ مستقيم به كمين مىنشيند. شيطان به خدا گفت: «لاقعدنّ لهم صراطك المستقيم»( اعراف، 16.)
چه افرادی بر صراط اند ؟
یس(1)والقران الحکیم (2)انک لمن المرسلین (3)علی صراط مستقیم(4)سوره یس
يس[/ياسين] (1)
سوگند به قرآن حكمتآموز (2)
كه قطعا تو از [جمله] پيامبرانى (3)
بر راهى راست (4)
فَاسْتَمْسِكْ بِالَّذِي أُوحِيَ إِلَيْكَ إِنَّكَ عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿43﴾
سوره زخرف
وَمَن يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَهُوَ عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿76﴾ سوره نحل
در آیه اول و دوم سید المرسلین ، محمد مصطفی (ص) ، پیامبر بزرگ اسلام و در آیه سوم امیر المومنین علی (ع) افراد بر صراط معرفی شده اند و می دانیم که اهل بیت (ع) " کلهم نور واحد " هستند ، بنابراین اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بر صراط اند و هدایت کنندگان بشراند به صراط المستیم !!!
چهار شنبه 30 مرداد 1392برچسب:, :: 23:19 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
قرآن در آيات متعدّدى از برنامهها و توطئههاى دشمن خبر مىدهد و وظيفهى مسلمانان را به آنان گوشزد مىنمايد: 1256) ذيل آيه 1 سوره ممتحنه. سه شنبه 29 مرداد 1392برچسب:, :: 22:56 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
دو شنبه 28 مرداد 1392برچسب:, :: 23:3 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
علل مختلفی برای غصب خلافت وجود داشت که به بيان برخی از آنها می پردازیم: دو شنبه 28 مرداد 1392برچسب:, :: 23:1 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
زيد بن ارقم بر معاويه وارد شد، ديد عمرو بن عاص با او بر يك تخت نشسته است، چون اين وضعيت را مشاهده كرد خود را در بين آن دو قرار داد. عمرو بن عاص به او گفت جاى ديگرى نيافتى كه آمدى اتصال مرا با اميرالمومنين قطع كردى ؟؟!
زيد در جواب گفت: رسول خدا به جنگى رفته بود و شما نيز با آن حضرت بوديد، چون چشم رسول خدا شما را با هم ديد نظر تندى بسويتان افكند، روز دوم و سوم نيز چون شما را با هم ديد با همان نظر به شما نگاه كرد در سومين روز فرمود: هر زمان كه معاويه را با عمرو بن عاص ديديد بينشان جدائى افكنيد زيرا اجتماع اين دو هرگز به خير نخواهد بود. ابن مزاحم اين روايت را چنانكه ذكر شد در ص 112 كتاب " صفين " خود آورده و ابن عبد ربه اين داستان را در ج 2 ص 29. " العقد الفريد ". از عباده بن صامت روايت كند و در روايتش تصريح دارد كه: رسول خدا اين سخن را در غزوه تبوك فرموده و عبارتش چنين است: هر زمان آندو را "معاويه و عمرو بن عاص" با هم يافتيد بين آنها جدائى افكنيد چه، اين دو هيچگاه بر امر نيك با هم جمع نمى شوند. یک شنبه 27 مرداد 1392برچسب:, :: 22:31 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
روزی بهلول سرزده به کاخ حاکم کوفه وارد شد وچون حاکم نبود بر سر جای او نشست.نگهبان ها وقتی این صحنه را دیدند او را گرفتند وباشلاق زدند. در همین حال حاکم وارد شد و علت را پرسید نگهبان ها توضیح دادند.سپس حاکم از بهلول جویا شد. او گفت .من فقط چند دقیقه بر مسند تو تکیه زدم.این همه عذاب کشیدم خدا می داند فردای قیامت بر سر تو چه خواهد آمد شنبه 26 مرداد 1392برچسب:, :: 23:14 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
جمعه 25 مرداد 1392برچسب:, :: 22:45 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
پنج شنبه 24 مرداد 1392برچسب:, :: 22:54 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
چه کنیم از مرگ نترسیم براى اينكه از مرگ نترسيم، ابتدا بايد چيزهايى را كه از عوامل ترس است از بين ببريم، يعنى اگر ريشه ترس، ناآگاهى و ضعف شناخت و خيال نابودى و سقوط است، بايد به دليل عقل و راهنمايىهاى قرآن بدانيم كه مرگ به معناى نيستى نيست و بدين وسيله با اوّلين عامل ترس از مردن مبارزه كنيم. اگر ترس به خاطر دلبستگى به دنيا و جدايى از مال و فرزند و همسر است، بايد بدانيم كه اگر خداوند در آستانه مرگ ما را از خانه و مال و فرزند فانى جدا مىكند، در عوض نعمتهاى ديگر (كه قابل قياس با نعمتهاى دنيا نيست،) در اختيارمان قرار مىدهد. پس بايد در دنيا سعى كنيم كه زاهد باشيم و نگذاريم حبّ دنيا در دل ما آنچنان اثر كند كه جدايى از آن مثل كندن چسب زخم از پشت دست، سبب زجر ما شود. البتّه منظور اين نيست كه مال و ثروت بد است، بلكه علاقه و وابستگى به آن خطرناك است كه سبب ترس از مرگ و جدايى از آن مىشود. زيرا مالى كه بتوان با آن آخرت را آباد كرد، باعث اشتياق انسان به مرگ و ترك دنيا مىشود. اگر ترس به خاطر تصوّر ورود به يك مرحله مبهم و تاريك و خطرناك است، بايد بدانيم كه راه مرگ تاريك نيست، بلكه پاگذاردن به يك مرحله از مراحل تكاملى انسان است و در جاى خود لازم و زيباست. زيرا مرگ و حركت به سراى ديگر و طىّ كردن مراحل تكاملى، يكى پس از ديگرى سبب رشد و امرى لازم و ضرورى است. اگر بيم مرگ به خاطر كمىتوشه راه و ايمان و عمل صالح است، بايد خودمان رابا توشه تقوا مجهز نماييم. همان گونه كه قرآن كريم سفارش مىفرمايد: «وتَزوّدوا فَانّ خَيرَ الزّادِ التَّقوى»( بقره، آيه197) توشه برداريد كه بدون شك بهترين توشههاى راه شما تقوا مىباشد. اگر به خاطر تخلّفات و گناهان بسيارى است كه مرتكب شدهايم، بايد ضمن توبه و جبران آن، بدانيم كه خداوند «ارحم الرّاحمين» است و رحمت او بر غضبش پيشى دارد. پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: «لو تَعلَمونَ قَدرَ رَحمَةِ اللّه لَاتّكلتُم علَيها»( نهجالفصاحه، كلام319. ) اگر مىدانستيد كه چقدر لطف و رحمت خداوند بزرگ است، بر آن تكيه واعتماد مىكرديد و هرگز به خود ترس راه نمىداديد. آرى، اساس ترس ما از مردن، همان ضعف عملكرد و تخلّفات زياد ماست كه آن هم با توبه و كارهاى خوب و اميد صادقانه، قابل جبران است. جمعه 18 مرداد 1392برچسب:, :: 1:22 :: نويسنده : سید عباس علوی نژاد
آخرین مطالب پيوندها تبادل لینک هوشمند نويسندگان
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|